2015. november 20., péntek

Szövegszerkesztés szintjei

Két szintje van: Elsı szint
 • A szövegelrendezés változatai - a szöveg sorokra, szakaszokra, bekezdésekre, részekre tagolódása
 • A szöveg retorikai megtervezése - a szövegkohézió létrehozása
 • A szöveg értelmi tagolását és vizuális megkomponálását újabban szöveg tervezésnek (design) nevezzük.

Második szint A szövegtan körébe tartozik. A szöveg tervezés igényét a tömegsajtó hívta életre:
• szükséges, hogy olyan sajtótermékek legyenek, amelyek vizuálisan vonzzák az újságolvasót, az újság teljes vagy részleges elolvasására késztessék.
• a modern újságírás, szerkesztés alapja
• a szöveg vonzó, vizuális csomagolását jelenti
• ez alakítja ki az újság belsı elrendezését, és a szöveganyagok hierarchiáját. • megteremti az újság globális arculatát is Szerkesztési alapelvek
 • egyszerőség
 • áttekinthetıség
 • hangsúly
 A modern újság formátum: modulus design fogalmon alapul (Thomas Berner) Szöveg elrendezése A szöveg elrendezése lehet horizontális és vertikális alapú. Ideális eset az, ha az újság szöveg hasábjai azonos hosszúságúak, a sorok elhelyezkedése inkább horizontális. A modulok esteében az olvasót irányítja, célja a figyelemfelkeltés. A modulok elhelyezése az újságlapon horizontálissá kezd válni, háttérbe szorult a vertikális szedés. A vertikális modulok használata csökkent: a 20 cm, - nél rövidebb és alcím nélküli szövegeknél azonban ajánlott. A szedéstükör szélesebb, tehát könnyebben olvasható. Vizuális modulok használata javasolt, stiláris jelentısége van: belsı feszültségeket teremt, a kontrasztnak a két szedésforma között figyelemfelkeltı szerepe van. Standard újságformátum a hat hasábos három elem tekintetében egységes: díszítı elemek, betőtípus és változat, levegı (térköz) alkalmazásában fontos a szín ill. a színszimbolika, lénia alkalmazása, a logók, a hirdetések, reklámok elrendezése. Ezek alakítják ki az újság tipográfiai vagy grafikai stílusát. A tipográfiai nyelv tanulmányozása Zsolnay Béla nevéhez főzıdik (Zsolnay módszer az olvasás tanítására). Szerinte a tipográfiai nyelv látható nyelv, az írás esztétikájának kiindulópontja, az a nyelv pszichológiai tény lehet, hogy a mővelt beszélı tudatában az egymással asszociált hangcsoport és jelentés, valamint a kettıt kísérı hangulati hatások mellett bármikor felidézhetı az adott hangcsoport szimbolikus ábrázolásának, leírásának képe is.
 A tipográfiai betők vizsgálata
 • a bető graféma ábrázoló formája
 • az ábrázoló formák térbeli mérete
 Alkalmasak értelmi árnyalásra, jellemzı, hogy a sorhoz tartozó betőváltozatok jelentésárnyaló szerepe csak a részbeli korrelációjukban érvényesülhet.
A tipográfia gyakorlatában a betőnagyságot pontrendszerben állapítják meg.
 • A használt szövegszerkesztı program indítása, a munkakörnyezet megismerése

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése