Két szintje van:
Elsı szint
• A szövegelrendezés változatai - a szöveg sorokra, szakaszokra, bekezdésekre,
részekre tagolódása
• A szöveg retorikai megtervezése - a szövegkohézió létrehozása
• A szöveg értelmi tagolását és vizuális megkomponálását újabban szöveg
tervezésnek (design) nevezzük.
Második szint
A szövegtan körébe tartozik. A szöveg tervezés igényét a tömegsajtó hívta életre:
• szükséges, hogy olyan sajtótermékek legyenek, amelyek vizuálisan vonzzák az
újságolvasót, az újság teljes vagy részleges elolvasására késztessék.
• a modern újságírás, szerkesztés alapja
• a szöveg vonzó, vizuális csomagolását jelenti
• ez alakítja ki az újság belsı elrendezését, és a szöveganyagok hierarchiáját.
• megteremti az újság globális arculatát is
Szerkesztési alapelvek
• egyszerőség
• áttekinthetıség
• hangsúly
A modern újság formátum: modulus design fogalmon alapul (Thomas Berner)
Szöveg elrendezése
A szöveg elrendezése lehet horizontális és vertikális alapú. Ideális eset az, ha az
újság szöveg hasábjai azonos hosszúságúak, a sorok elhelyezkedése inkább
horizontális. A modulok esteében az olvasót irányítja, célja a figyelemfelkeltés. A
modulok elhelyezése az újságlapon horizontálissá kezd válni, háttérbe szorult a
vertikális szedés. A vertikális modulok használata csökkent: a 20 cm, - nél rövidebb
és alcím nélküli szövegeknél azonban ajánlott. A szedéstükör szélesebb, tehát
könnyebben olvasható. Vizuális modulok használata javasolt, stiláris jelentısége van:
belsı feszültségeket teremt, a kontrasztnak a két szedésforma között figyelemfelkeltı
szerepe van.
Standard újságformátum a hat hasábos három elem tekintetében egységes:
díszítı elemek, betőtípus és változat, levegı (térköz) alkalmazásában fontos a szín ill.
a színszimbolika, lénia alkalmazása, a logók, a hirdetések, reklámok elrendezése.
Ezek alakítják ki az újság tipográfiai vagy grafikai stílusát. A tipográfiai nyelv
tanulmányozása Zsolnay Béla nevéhez főzıdik (Zsolnay módszer az olvasás
tanítására). Szerinte a tipográfiai nyelv látható nyelv, az írás esztétikájának
kiindulópontja, az a nyelv pszichológiai tény lehet, hogy a mővelt beszélı tudatában
az egymással asszociált hangcsoport és jelentés, valamint a kettıt kísérı hangulati
hatások mellett bármikor felidézhetı az adott hangcsoport szimbolikus
ábrázolásának, leírásának képe is.
A tipográfiai betők vizsgálata
• a bető graféma ábrázoló formája
• az ábrázoló formák térbeli mérete
Alkalmasak értelmi árnyalásra, jellemzı, hogy a sorhoz tartozó betőváltozatok
jelentésárnyaló szerepe csak a részbeli korrelációjukban érvényesülhet.
A tipográfia
gyakorlatában a betőnagyságot pontrendszerben állapítják meg.
• A használt szövegszerkesztı program indítása, a munkakörnyezet
megismerése
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése