2015. november 20., péntek

Szövegszerkesztés

Dokumentum és tipográfiai alapok Írásbeli kommunikáció A verbális kommunikáció írásos formájának is kialakultak a konvenciói: korlátozottabbak és szabályozottabbak lettek. Gondolataink írásos szerkesztését szövegelrendezésnek nevezzük.
Kommunikációs jelentısége, hogy az írásos formának maximális összhangban kell lennie az írói szándékkal. A fogalmat Walter Nash vezette be „Design in Prose” c. munkájában. A szöveg programozása több probléma megoldását veti fel

 • az információ szegmentumok milyen sorrendben kövessék egymást, a köztük levı kapcsolatot hogyan jelöljék
 • milyen mértékben lehet eltérni a fı expozíciós vonaltól
 • szükség van-e ismétlésre, ismétlı összefoglalásra
 • a megjelenési formák végtelenek, de mégis a kialakult konvencionális formákat használjuk.
 • néhány közülük olyan sematikussá vált, hogy elvesztette információ tartalmát.
 • a szöveg külsı megjelenése része és hordozója a tartalomnak
 • a szöveg grafológiája az elrendezésben jelentkezı megkülönböztetı jegyének egyik aspektusa, amely képes kifejezni azt a kommunikációs célt, amiért a szöveget létrehozták és a nyelvet a cél szolgálatába állították
 • a szövegelrendezés alkalmas bizonyos paralingvisztikai elemek részleges jelölésére írásban. (pl. hangerıt, hangnem váltást jelölhetnek, a szöveg elıadásának ritmusát, idızítését, érzelmi hangsúlyozását jelölhetik)
 • képes egyidejüleg a látó- és hallóidegekre hatni, vagyis a vokális elıadás képzetét kelteni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése